pondelok 3. marca 2014

Učebné štýly


V dotazníku označte tie z uvedených výrokov, ktoré vystihujú (sú typické pre) vašu činnosť, spôsob učenia sa, vaše záujmy a záľuby. Na jednotlivé položky dotazníka neexistujú správne, dobré, ani nesprávne či zlé odpovede. Preto ho vyplňujte úprimne, čestne a zodpovedne.
1.    Rád robím veci vlastnými rukami.
2.    Trávim veľa času vonku, na čerstvom vzduchu.
3.    Najradšej sa učím spoločne s inými žiakmi.
4.    Mám rád prehľadnosť a poriadok vo veciach.
5.    Mám radšej muzikály ako dramatické hry.
6.    Rád čítam knihy.
7.    Zaujímajú ma cudzie jazyky.
8.    Som ochotný protestovať alebo podpísať petíciu v záujme správnej veci.
9.    Text si zapamätávam tak, že sa snažím skladať slová tak, aby sa rýmovali.
10.  Viem si myšlienky vo svojej hlave predstaviť.
11. Viem dobre čítať mapy.
12. Mám problém sedieť dlhšie nečinne.
13. Rozčlenenie riešenia úloh na jednotlivé kroky mi veľmi uľahčuje riešenie.
14. Rád sa učím botaniku a zoológiu.
15. Prestavovanie nábytku v byte ma baví.
16. Súhlasím s tvrdením, že čím viac, tým lepšie.
17. Mám rád talk show v televízii aj v rozhlase.
18. Mám pevné morálne zásady.
19. Zaujíma ma sociálna spravodlivosť.
20. Rád kategorizujem veci podľa ich spoločných znakov.
21. Nerobí mi problém vyjadriť rytmus pohybmi.
22. Nie som spokojný, ak nepoznám zmysel (nechápem logiku) veci.
23. Ľahko si pamätám lyrické piesne.
24. Písanie poznámok mi uľahčuje chápanie a zapamätanie si učiva.
25. Som tímový hráč.
26. Spravodlivosť je pre mňa veľmi dôležitá.
27. Mám rád šport.
28. Neverbálnu komunikáciu (gestá, posunky, mimiku) považujem za veľmi dôležitú.
29. Zvieratá zohrávajú dôležitú úlohu v mojom živote.
30. Ľahko rozoznávam vzory, modely (správania, šiat, látok a pod.).
31. Ekologické problémy sú pre mňa veľmi dôležité.
32. Píšem si denník.
33. Neporiadni ľudia ma vedia ľahko rozčúliť.
34. Dokážem rýchlo počítať aj v hlave (bez kalkulačky).
35. Rád tvorím rôzne umelecké veci ozdoby, sošky a pod.
36. Rád sa učím činnosťou tak, že niečo robím, napr. ohmatávam, pohybujem s vecami.
37. Najlepšie sa učím, ak k učivu mám aj citový vzťah.
38. Zvyknem písať len tak, pre radosť.
39. Dobre si pamätám učivo, ktoré obsahuje obrázky, schémy a pod.
40. Mám rád diskusie.
41. Chcel by som, aby náš dom mal recyklačný systém.
42. Viem dobre riešiť problémové úlohy.
43. Učenie sa v skupine je pre mňa veľmi efektívne.
44. Mám rád videoklipy.
45. Dobre rozlišujem rôzne zvuky.
46. Politickú angažovanosť považujem za dôležitú.
47. Rád stanujem.
48. Bavia ma rôzne hádanky, pri lúštení ktorých treba rozmýšľať.
49. Žijem veľmi aktívny život.
50. Páči sa mi vyjadrenie pocitov tancom.
51. Dokážem si veci vo svojej pamäti veľmi živo predstaviť.
52. Baví ma práca v záhrade.
53. Vždy ma zaujímala hra na nejaký hudobný nástroj.
54. Nezačnem riešiť nejakú úlohu, pokiaľ nie sú zodpovedané všetky moje otázky vzťahujúce sa na riešenie.
55. Nerád pracujem (učím sa) sám.
56. Prv ako s niečím súhlasím, chcem vedieť, prečo sa to robí.
57. Motivácia veľmi ovplyvňuje, ako sa učím.
58. Zriaďovanie a udržiavanie prírodných rezervácií považujem za veľmi dôležité.
59. Pri prednese poézie ma zaujíma intonácia prednesu.
60. Individuálna práca môže byť rovnako efektívna ako práca v skupine.
61. Rád mám učivo, ktoré obsahuje rôzne diagramy, schémy, tabuľky.
62. Slovné hračky sú veľmi zábavné.
63. Viem ľahko vysvetliť svoje myšlienky iným ľuďom.
64. Veciam rozumiem lepšie, ak ich usporiadam podľa dôležitosti.
65. Keď som presvedčený o správnosti veci, dokážem sa jej venovať na 100%.
66. Balet a tanečné umenie je pre mňa veľkým pôžitkom.
67. Ťažko sa viem sústrediť, pokiaľ počúvam rádio alebo pozerám televíziu.
68. Zdravé telo je pre zdravú myseľ veľmi dôležité.
69. Umenie a remeslá sú zábavným spôsobom trávenia voľného času.
70. Rád sa hrám so slovíčkami, napr. v podobe dvojzmyselných výrazov.
71. Rád sa zapájam do aktivít, ktoré môžu pomôcť iným.
72. Rád sa zapájam do verejných diskusií.
73. Rád pracujem s rôznymi nástrojmi.
74. Mám rád rôzne druhy hudby.
75. Rád vykonávam rôzne mimoškolské aktivity, napr. navštevujem rôzne krúžky.
76. Lepšie chápem učivo rozdelené do menších častí.
77. Zaujímam sa o sociálne záležitosti.
78. Dobrovoľne, z vlastného záujmu si dopisujem s priateľmi (aj elektronicky).
79. Rád pracujem s počítačovými programami.
80. Rád sa hrám s trojrozmernými hlavolamami (napr. s Rubikovou kockou).
VYHODNOTENIE DOTAZNÍKA
V riadkoch a) – h) označte podľa nižšie uvedeného kľúča čísla výrokov, ktoré ste pri vypĺňaní dotazníka zaškrtli. Každé označené číslo predstavuje l bod. Body v každom riadku spočítajte. Riadok, v ktorom ste dosiahli najvyšší počet bodov, označuje druh inteligencie (a súčasne aj učebný štýl), ktorý vám pri učení sa najviac vyhovuje. Rovnaký (aj najvyšší) počet bodov môžete dosiahnuť vo viacerých riadkoch. 


ČÍSLO VÝROKU:
Spolu bodov
UČEBNÝ ŠTÝL
a)
6
7
24
32
38
62
63
70
72
78

lingvistický
b)
4
13
22
33
34
42
48
54
76
79

logicko-matematický
c)
10
11
15
35
39
44
51
61
66
80

priestorovo-vizuálny
d)
1
12
27
28
36
49
50
68
69
73

telesno-kinestetický
e)
5
9
21
23
30
45
53
59
67
74

muzikálny
f)
3
16
17
25
40
43
46
55
75
77

interpersonálny
g)
8
18
19
26
37
56
57
60
65
71

intrapersonálny
h)
2
14
20
29
31
41
47
52
58
64

prírodný
 
Pre I. B a I. D:
Po tomto zistení prejdi na  http://goo.gl/ENPys  vyplň krátky dotazník.



Klasifikácia učebných štýlov podľa prevažujúcich druhov inteligencií

Teóriu viacerých inteligencií (theory of multiple intelligences) alebo skrátene MI teória, ktoré sa vyskytujú vo všetkých kultúrach, priniesol Howard Gardner. 
Gardner chápe inteligenciu ako schopnosť riešiť problémy a vytvárať produkty, ktoré sa považujú za hodnotné v jednej alebo viacerých kultúrach. Inteligenciami nazýva na sebe nezávislé systémy rôznych druhov schopností, ktoré sa evolučne vyvinuli samostatne v ľudskom mozgu a prejavujú sa jedine v kontexte určitých úloh, odborov a disciplín.
Vo svojej základnej práci uvádza sedem typov inteligencií, ktoré majú svoju presnú lokáciu v mozgu a sú typické pre všetky kultúry – lingvistická inteligencia, logicko-matematická inteligencia, priestorová inteligencia, telesno-kinestetická inteligencia, hudobná inteligencia a dve personálne inteligencie (interpersonálna a intrapersonálna). Neskôr pridal prírodnú inteligenciu a stále uvažuje aj o existenciálnej (duchovnej) inteligencii.

      

   Lingvistická  (jazyková,  rečová,  verbálna)  inteligencia  je charakteristická dobrým čítaním, písaním, hovorením, chápaním významu slov, dobrou pamäťou mien, názvov, dátumov, bežných vecí, veľkou slovnou zásobou, rétorickým a poetickým nadaním. Najlepšie sa rozvíja  hovorením, počúvaním a čítaním písomných textov; skúmaním nových slov; učením sa nových slovíčok, recitáciou; písaním poviedok, básní, príspevkov do novín či časopisov, ich rozborom.
Logicko-matematickú inteligenciu charakterizuje kladný vzťah k práci s číslami, riešenie problémov, experimenty, hľadanie riešení, meranie, kvantifikovanie vecí a javov, ich analýza a kategorizácia. Zdokonaľuje sa vnímaním štruktúry logických a matematických vzťahov; činnosťou vyžadujúcou abstraktné myslenie; klasifikovaním; kategorizovaním; skladaním puzzles; využívaním sylogizmov v jazykovom prejave; analýzou abstraktných ideí; hľadaním nových postupov a algoritmov; riešením logických hádaniek a hlavolamov; plánovaním akcií; zostavovaním finančných rozpočtov; počítaním spamäti.
     Priestorová (vizuálna) inteligencia  je charakterizovaná  kladným vzťahom ku kresleniu, projektovaniu, konštruovaniu, navrhovaniu, prezeraniu obrázkov, snívaniu, sledovaniu audiovizuálnej techniky, natáčaniu videofilmov, výtvarnému umeniu. Najlepšie sa rozvíja vizualizáciou; prácou s obrázkami, grafmi, diagramami, farbami, fantáziou; kreslením spamäti aj podľa predlohy; modelovaním dvojrozmerných objektov v priestore; vytváraním prezentácií prostredníctvom programu power-point; hraním vizuálnych hier, najmä šachu.

Telesno-kinestetická (pohybová) inteligencia: dominantnými znakmi sú činnosť, neustály pohyb, dotýkanie sa vecí, manipulácia, experimentovanie s nimi, vyjadrovanie pocitov pohybmi (mimika, gestikulácia), dobrá koordinovanosť a kontrola nad svojimi pohybmi. V procese učenia treba využiť všetky zmysly (najmä hmat), pohyb, interakciu s vecami, priestorom. Vhodnými aktivitami sú športové aktivity, tanec, ručné práce, manipulácia s nástrojmi, prístrojmi a súčiastkami.
Muzikálna (hudobná) je inteligencia vzorov a zobrazení, vrátane piesní, poézie, nástrojov, prírodných zvukov a citu pre rytmus. Vyhľadávanie týchto predlôh alebo vzorov sa nevzťahuje len na oblasť zvuku a hudby, ale môžeme ich hľadať aj v matematike a iných odboroch. Hudobná inteligencia sa rozvíja najmä počúvaním hudby a prírodných zvukov; učením cudzích jazykov; spevom; rytmickými pohybmi; improvizáciou na hudobných nástrojoch; komponovaním hudby prostredníctvom počítačových programov.
Interpersonálnu inteligenciu charakterizuje schopnosť vedieť komunikovať a pracovať s ľuďmi, odhadnúť ich nálady, temperament, ide o zvýšenú schopnosť empatie a asertivity. Dobre ich chápe, riadi, rieši konflikty. Najlepšie sa rozvíja spoluprácou, rozhovormi, výmenou a porovnávaním skúseností, učením sa od iných a spolu s nimi. Človek, u ktorého je dominantná táto inteligencia, sa dokáže dobre starať o mladších súrodencov, ale aj starých ľudí; spoločne rieši problémy; organizuje a riadi činnosť v skupine; vie dobre počúvať iných a diskutovať. 
  Intrapersonálna inteligencia – dominantnou je samostatnosť, presadzovanie vlastných záujmov, záujem o duchovné a existencionálne problémy, bohatý vnútorný život, schopnosť zaoberať sa vlastnými životnými pocitmi a rozlišovať vlastné emócie, poznanie vlastných predností a nedostatkov. Rozvíja sa samostatnou prácou; spájaním informácií s osobnými zážitkami či spomienkami; potrebou tieto zážitky analyzovať a rozoberať; určovaním osobných cieľov čiastkových aj dlhodobých; plánovaním využitia voľného času; kontrolovaním a hodnotením vlastnej činnosti; písaním denníka. 
Prírodná inteligencia sa prejavuje v pozitívnom vzťahu k zvieratám, rastlinám, k prírode, k pobytu v nej, k ekológii. Najlepšie sa učí v prirodzenom prírodnom prostredí rozpoznávaním, kategorizovaním a hierarchizáciou vecí a javov. Nakoľko však prírodná inteligencia poukazuje na jemné rozdiely a štruktúry v myslení, nemusí byť prioritne zameraná len na štúdium prírody a prírodných vied, ale môže byť využitá vo všetkých študijných odboroch.
    Existencionálna (duchovná) inteligencia hľadá odpovede na otázky týkajúce sa ľudskej podstaty a integrity: Prečo sme tu? Aká je moja úloha v tomto svete? Človeka, u ktorého je tento typ inteligencie dominantný, charakterizuje aj schopnosť intenzívnejšie vnímať klasické hodnoty dobra, pravdy a krásy; schopnosť zhrnúť detaily do väčšieho pochopenia; vnímavosť k nedotknuteľným kvalitám, ktoré súvisia s tým, že sme ľudia, či už ide o reakciu na umenie, filozofické cnosti alebo náboženské doktríny; dominantnou je aj silná identita k rodine, priateľom, prostrediu, v ktorom žijú, a aj k vlasti, nevynímajúc kultúrne, spoločenské a politické záujmy. V školskom prostredí sa táto inteligencia najlepšie rozvíja práve prostredníctvom diskusií na dôležité témy týkajúce sa triedy, školy, spoločnosti alebo celého sveta. Žiaci potrebujú mať nadhľad nad danou témou, hľadajú súvislosti, a preto inklinujú k vzorom a osobnostiam, ktoré im tento nadhľad sprostredkujú a pomôžu zosumarizovať. 
(Z internetu, upravené)





Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára