Úlohy
k básni Miroslava Válka Dotyky
In:Gregorová,
Lapitka: Literatúra pre 3. a 4. r. G a SOŠ 2. diel. Bratislava: Príroda 2011
ISBN 978-80-07-01895-2 s.60
1.
Rozdeľte skladbu z obsahového
hľadiska na 3 časti a určte spoločný prvok, ktorý ich spája.
2.
Vytvorte jednovetné charakteristiky
každej tematickej časti Dotykov.
3.
Vysvetlite, v akom logickom (účelovom) vzťahu je
stredná časť k úvodnej časti.
4.
Vypíšte prvé a posledné slovo spojovacieho
motívu starej mamy pri prechode k záverečnej časti a ozrejmite,
v čom spočíva jeho význam.
5.
Vysvetlite osobný postoj básnika
k rodnému kraju. Uveďte dva údaje z jeho života, ktoré ste zistili z internetu.
6.
Vyhľadajte dva básnické obrazy
a esteticky účinné slovné spojenia, ktoré naznačujú autorov vzťah ku krajine.
7.
Vysvetlite, v akom vzťahu je
skladba k obdobiam života človeka (mladosť, zrelosť, staroba).
8. Vyjadrite svoj osobný
názor na sny Trnavčanov – myslíte si, že použitím slov sklo, kamene, kovy je
vyjadrený určitý zámer autora?
Úlohy k básni
Miroslava Válka S hlavou v ohni
1
Vysvetlite, ako
básnik pracuje s motívom času a priestoru
2Pomenujte jedným
slovom, resp. slovným spojením, k akej problematike sa básnik vyjadruje
3Hoci básnik použil
v texte len jedno slovo, ktoré pomenúva farbu, básni nemožno uprieť farebnosť. Vyhľadajte dané slovo a štyri ďalšie, ktoré predstavu
konkrétnej farby jednoznačne vyvolávajú.
Uveďte dva
rytmotvorné prvky básne a na jeden z nich uveďte príklad.
5
Nájdite v básni tri
spôsoby opakovania.
6Uveďte jeden
jazykový prostriedok, ktorý podporuje hovorovosť básne. Môže to byť aj
frazeologizmus?
Úlohy k básni
Miroslava Válka Jesenná láska
- Vyhľadajte v básni verše, ktoré vyjadrujú paradox.
- Prijmite názor, že epiteton v názve básne vychádza z obsahu veršov. Vyhľadajte argumenty na podporu tohto tvrdenia.
- Identifikujte v básni refrén a uvažujte nad jeho pozíciou v básni.
- Aký je váš názor na verš, v ktorom autor využil len holé prísudky?
- Ktoré z nasledujúcich slov charakterizujú jesennú lásku? smutná, veselá, prchavá, hravá, váhavá, hlúpa, melancholická, chladná, nerozhodná, bohatá, nešťastná, sklamaná.
Úlohy k básni Miroslava Válka Jablko
- Báseň Jablko smeruje k lyrickosti - epickosti. Vyberte jednu z možností a argumentujte.
- Je evidentné, že v texte vystupuje jablko v pozícii symbolu. Uvažujte nad jeho symbolikou.
- Básne majú rovnaký kompozičný princíp. Aký?
- Porovnajte básne zo štylistického hľadiska.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára