utorok 26. februára 2013

PL 23. TC Válek



Úlohy k básni Miroslava Válka Dotyky

In:Gregorová, Lapitka: Literatúra pre 3. a 4. r. G a SOŠ 2. diel. Bratislava: Príroda 2011 ISBN 978-80-07-01895-2 s.60

1.          Rozdeľte skladbu z obsahového hľadiska na 3 časti a určte spoločný prvok,   ktorý ich spája.
2.          Vytvorte jednovetné charakteristiky každej tematickej časti Dotykov.
3.          Vysvetlite,  v akom logickom (účelovom) vzťahu je stredná časť k úvodnej časti.
4.          Vypíšte prvé a posledné slovo spojovacieho motívu starej mamy pri prechode k záverečnej časti a     ozrejmite, v čom spočíva jeho význam.
5.          Vysvetlite osobný postoj básnika k rodnému kraju. Uveďte dva údaje z jeho života, ktoré ste zistili      z internetu.
6.          Vyhľadajte dva básnické obrazy a esteticky účinné slovné spojenia, ktoré naznačujú autorov vzťah     ku krajine.
7.          Vysvetlite, v akom vzťahu je skladba k obdobiam života človeka (mladosť, zrelosť, staroba).
8.          Vyjadrite svoj osobný názor na sny Trnavčanov – myslíte si, že použitím slov sklo, kamene, kovy     je vyjadrený určitý  zámer autora?

Úlohy k básni Miroslava Válka S hlavou v ohni

1 Vysvetlite, ako básnik pracuje s motívom času a priestoru
2Pomenujte jedným slovom, resp. slovným spojením, k akej problematike sa básnik vyjadruje
3Hoci básnik použil v texte len jedno slovo, ktoré pomenúva farbu, básni nemožno uprieť farebnosť. Vyhľadajte dané slovo a štyri ďalšie, ktoré predstavu konkrétnej farby jednoznačne vyvolávajú.
    Uveďte dva rytmotvorné prvky básne a na jeden z nich uveďte príklad.
5 Nájdite v básni tri spôsoby opakovania.
6Uveďte jeden jazykový prostriedok, ktorý podporuje hovorovosť básne. Môže to byť aj frazeologizmus?



Úlohy k básni Miroslava Válka Jesenná láska

  1. Vyhľadajte v básni verše, ktoré vyjadrujú paradox.
  2. Prijmite názor, že epiteton v názve básne vychádza z obsahu veršov. Vyhľadajte argumenty na podporu tohto tvrdenia.
  3. Identifikujte v básni refrén a uvažujte nad jeho pozíciou v básni.
  4. Aký je váš názor na verš, v ktorom autor využil len holé prísudky?
  5. Ktoré z nasledujúcich slov charakterizujú jesennú lásku?  smutná, veselá, prchavá, hravá, váhavá, hlúpa, melancholická, chladná, nerozhodná, bohatá, nešťastná, sklamaná.

 

Úlohy k básni Miroslava Válka Jablko

  1. Báseň Jablko smeruje k lyrickosti - epickosti. Vyberte jednu z možností a argumentujte.
  2. Je evidentné, že v texte vystupuje jablko v pozícii symbolu. Uvažujte nad jeho symbolikou.
  3. Básne majú rovnaký kompozičný princíp. Aký?
  4. Porovnajte básne zo štylistického hľadiska.


















Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára